Skip to Content

BLOG
B
BLOG

De eerste dag: Een belangrijke dag!

Robbert Braak, docent leergang Waarderend Actieonderzoek 

Persoonlijk leiderschap centraal
Daar is waar het over gaat de eerste dag. Natuurlijk maken we kennis met elkaar, met de leergang en met een ieders leerwensen. Maar persoonlijk leiderschap staat centraal en dan hebben we het over zelfkennis, nieuwsgierigheid naar de ander en permanent leren. Kwaliteiten die elke facilitator nodig heeft, en dus ook begeleiders van waarderend actieonderzoek.
 
Deelnemers lezen een brief voor
Het is kwart over vier in de middag. De eerste deelnemer leest zijn zojuist geschreven brief voor. Een persoonlijke brief aan een zelf gekozen mentor. We horen wat hij wil bereiken met de leergang op het terrein van persoonlijk leiderschap. En horen dat en hoe hij graag steun krijgt van zijn mentor. We zijn stil als hij klaar is. Je voelt de echtheid en de diepgang. De andere brieven worden ook voorgelezen. Hele andere brieven, met andere mentoren maar dezelfde diepgang. Ik constateer dat de aanpak van deze eerste dag opnieuw heeft gewerkt.
 
Diverse personen kunnen de mentor zijn; een overleden opa, een leraar geschiedenis, een eigen kind, de eerste leidinggevende, je partner. Of de brief kan gericht zijn aan jezelf. Het is de persoon die je helpt om persoonlijke (leiderschap)doelen te stellen. De brief is de leidraad voor ontwikkeling in deze leergang.
 
Wijsheid van de groep
Het blijft bijzonder dat na slechts een dag van kennismaken al een (h)echte groep aan het ontstaan is. En ook weer niet. De groep bestaat namelijk uit negen ervaren en gemotiveerde mensen die expliciet, ieder met hun eigen redenen, voor deze leergang hebben gekozen. Het delen van die wijsheid biedt garantie voor diepgang en voor betrokkenheid op elkaar. Dat is de basis voor het leren van de deelnemers.
 
Zelfonderzoek met behulp van filmfragmenten
Ik stimuleer zelfonderzoek van deelnemers door filmfragmenten te gebruiken. Dat zijn zorgvuldig geselecteerde beelden uit bekende en minder bekende films met specifieke vragen die ik aan ze stel. De fragmenten zijn zo gekozen dat ze aansluiten op de individuele verhalen van de deelnemers, de onderzoeksvragen en de opzet van de leergang. Zo verdiepen de filmfragmenten de verhalen van de deelnemers en hun verbondenheid met elkaar.
 
Waarderende onderzoeksvragen
De  deelnemers gaan aan de slag met belangrijke momenten in hun (werkzame) leven, momenten waar het helemaal klopte en alles ging zoals zij het wilden. Ze onderzoeken de invloed die ze hebben gehad op die situaties en de kwaliteiten die deze in ze naar boven hebben gebracht. 
Voor hun brief gaan ze op zoek naar de mentor die specifiek voor deze leergang en hun persoonlijk leiderschap van betekenis is en waarom. Tenslotte krijgen ze tijd voor een individuele wandeling om te zoeken naar hun focus in de leergang. Op die manier vinden ze de ingrediënten voor hun brief aan de mentor.

 
Het was weer een geslaagde eerste dag!


Robbert Braak werkte ruim 10 jaar voor de top van de rijksoverheid aan leiderschapsontwikkeling. Sinds 2012 is hij werkzaam in een klein team dat een groot netwerk van coaches binnen de overheid voorziet van kennis, ervaring en opleiding. Daarnaast heeft hij zijn eigen bedrijf http://jebentbeterdanjedenkt.nl/Robbert is senior coach, trainer en programmamanager. Hij coacht en traint coaches, managers, managementteams en ontwikkelt leerprogramma’s voor die groepen. Naast het verzorgen van de start van de leergang hebben deelnemers de gelegenheid om door hem te worden gecoacht met als doel diepgang en focus te realiseren.

Nieuwsgierig naar het gebruiken van filmfragmenten bij coachen en trainen? 
Kom op 8 mei naar Bioscoop Pathé Buitenhof Den Haag voor een inspirerende lezing van Robbert hierover. 
Info en inschrijven: http://jebentbeterdanjedenkt.nl/filmlezing-den-haag/  of mail: robbert@jebentbeterdanjedenkt.nl

COMMENTS

ADD A COMMENT

Uw naam*

Uw E-mail adres*

Extra reacties*

Bent u een mens? U kunt dan de, in de afbeelding getoonde tekst overtypen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)